آموزش

تست دیود در تعمیرات موبایل چه کاربردی دارد؟

تست دیود چه کاربردی دارد

 

 

تست دیود در تعمیرات موبایل با استفاده از مولتی‌متر یکی از مراحل مهم در انجام اندازه‌گیری‌های الکتریکی است و دارای کاربردهای متعددی در زمینه‌های مختلف می‌باشد. در زیر تعدادی از کاربردهای اصلی تست دیود با مولتی‌متر آورده شده است:

  1. تشخیص جهت دیود:
    • تست دیود به شما اجازه می‌دهد تا جهت مثبت (آند) و جهت منفی (کاتد) دیود را تشخیص دهید.
  2. اندازه‌گیری ولتاژ گیت-آف در دیودهای قطبی:
    • در برخی از دیودهای قطبی مانند دیود‌های زنر و دیودهای پیش‌رفته، مولتی‌متر می‌تواند ولتاژ گیت-آف (forward voltage drop) را اندازه‌گیری کند.
  3. تشخیص دیودهای خراب یا تخلیه‌شده:
    • با استفاده از مولتی‌متر می‌توانید بررسی کنید که آیا دیود درست کار می‌کند یا خیر. دیودهای خراب یا تخلیه‌شده عمدتاً مقاومت کمی دارند و اگر مولتی‌متر این مقدار را نشان دهد، ممکن است دیود خراب باشد.
  4. تست دیودهای زنر:
    • در برخی از مواقع برای اندازه‌گیری ولتاژ آستانه دیودهای زنر از تست دیود استفاده می‌شود.
  5. تست دیودهای شتاب‌سنج:
    • در برخی حسگرها و دستگاه‌های الکترونیکی، دیودهای شتاب‌سنج به صورت معمول مورد استفاده قرار می‌گیرند و تست دیود می‌تواند ولتاژ گیت-آف ویا ناخالصی‌ها را اندازه‌گیری کند.

توجه داشته باشید که برای انجام تست دیود با مولتی‌متر، باید مطابق با نوع دیود و ویژگی‌های الکتریکی آن، مولتی‌متر را در حالت مناسب قرار دهید (معمولاً در حالت دیود یا دیود تست) و البته قبل از هر تستی، مدار باید از برق منصرف شده باشد.

 

دیود Diode قطعه‌ای الکترونیکی است که مانند ترانزیستور و آی سی از عناصر نیمه هادی ساخته شده است و به دلیل این که با ولتاژ و جریان تماس مستقیم دارد، بیشتر در معرض خرابی قرار  می‌گیرد.‌ دیود دو سر دارد که در یک جهت جریان الکتریکی را از خود عبور می‌دهد و در جهت دیگر مقاومت بالایی در برابر گذر جریان دارد. در این مقاله از سایت تکترونیکس به بررسی تست دیود با مولتی متر و تست دیود با اهم متر پرداخته‌ایم.

تست دیود با مولتی متر

برای تست دیود با مولتی متر ابتدا باید روی حالت تست دیود، سلکتور مولتی متر را قرار دهید تا برای بایاس رو به جلو دیود باتری مولتی متر، ولتاژ کافی را فراهم کند. اگر دیود در بایاس مستقیم قرار گرفته باشد، پرآب سیاه (منفی) به کاتد و پرآب قرمز (مثبت) به آند متصل می‌شود و اگر دیود سالم باشد روی نمایشگر مولتی متر ولتاژی معادل 0.7 ولت مشاهده می‌شود.
اگر دیود به درستی کار کند و روی بایاس معکوس قرار گرفته باشد، دیود در مدار همانند یک کلید بسته عمل می‌کند و روی نمایشگر مولتی متر کلمه OL  نمایش داده می‌شود. هنگامی که دیود قطع شده باشد در دو شرایط بایاس معکوس و بایاس مستقیم یک نشان خارج از محدوده OL روی نمایشگر مولتی متر نمایش داده می‌شود.
اگر دیود شورت شده باشد تا دیود اتصال داخلی شده باشد روی نمایشگر مولتی متر برای هر دو شرایط بایاس معکوس و بایاس مستقیم ولتاژی معادل 0 ولت نمایش داده می‌شود. دو نکته مهم در رابطه با تست دیود وجود دارد. اولین نکته این است که باید از قطع بودن تغذیه برد قبل از تست دیود روی برد اطمینان داشته باشید. این روش تست دیود برای تست دیودهای سیگنال کوچک استفاده می‌شود. برای تست دیود خاص یا دیود پرقدرت به تجهیزات و تکنیک‌های اضافی نیاز است.

تست دیود با اهم متر

برای تست کردن دیود با اهم متر باید سلکتور مولتی متر را روی حالت تست مقاومت (Ω) قرار دهید. در مرحله دوم باید به پایه‌های دیود پرآب‌ها را متصل کنید؛ سپس جای پرآب‌های اهم متر را تعویض کنید. اگر هیچ تغییری در اهم متر دیده نشد، نشان می‌دهد که دیود معیوب است؛ ولی اگر دیود سالم باشد اهم متر در یکی از دو حالت مقدار مشخصی را نشان می‌دهد.

تست دیود زنر

تست دیود زنر

برای تثبیت ولتاژ در مدارات الکترونیک از دیود زنر استفاده می‌شود. بر اساس ولتاژ، نام‌گذاری این نوع دیودها انجام می‌شود. از این رو نحوه تشخیص عیوب و شناخت عملکرد این نوع دیودها بسیار مهم است. برای تست کردن دیود زنر ابتدا باید یک مدار تست ولتاژ شکست دیود زنر را روی مدار آماده کنید. در مرحله بعد یک مقاومت را به صورت سری به دیود و سر دیگر را به باتری یا منبع تغذیه وصل کنید. در مرحله آخر به زمین مشترک ترمینال باقی‌مانده دیود زنر را متصل کنید و روی حالت تست ولتاژ dc مولتی متر را قرار دهید و موارد زیر را بررسی کنید:

تست بایوس مستقیم

پروب منفی و پروب مثبت مولتی متر را به ترتیب به آند (ترمینال منفی) و به کاتد ( ترمینال مثبت) متصل کنید.  در بایاس مستقیم دیود زنر در حدود 0.6 تا 0.7 ولت افت ولتاژ را نشان می‌دهد. اگر این افت ولتاژ به طور قابل توجهی کمتر یا بیشتر باشد، نشان می‌دهد که دیود زنر معیوب است.

تست پل دیود دستگاه جوش

برای تست کردن پل دیود دستگاه جوش باید ابتدا از برق دستگاه جوش را جدا کنید؛ سپس با مولتی متر تست‌های زیر را انجام دهید.

تست مقاومت

مولتی متر را روی اهم متر یا حالت مقاومت قرار دهید. در مرحله دوم روی پایه‌های پل دیود پرآب‌های مولتی متر را قرار دهید. به طوری که پرآب منفی و پرآب مثبت به ترتیب روی ترمینال منفی و ترمینال مثبت قرار بگیرد و اگر دیود سالم باشد در مدار باز و در جهت مخالف مولتی متر (مقاومت بی‌نهایت) و مقدار مقاومت کم (چند اهم) در یک جهت را نمایش می‌دهد.

تست قطبیت معکوس

روی پایانه‌های پل دیود پرآب‌های مولتی‌ متر را به حالت معکوس قرار دهید. اکنون مولتی متر یک مقاومت بی‌نهایت (یک مدار باز) را نمایش می‌دهد که این تایید می‌کند که در جهت معکوس دیودها مسدود می‌شوند.

 

دیود Diode قطعه‌ای الکترونیکی است که از عناصر نیمه هادی ساخته شده است و به دلیل تماس مستقیمی که با جریان و ولتاژ دارد، بیشتر در معرض خرابی قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی انواع تست دیود با مولتی متر و اهم متر مانند تست دیود زنر، تست دیود شاتکی، تست دیود پل، تست دیود گیرنده مادون قرمز، تست دیود گیرنده مادون قرمز و تست پل دیود دستگاه جوش پرداخته‌ایم. مجموعه تکترونیکس انواع دیود و وسایل لازم برای تست آن‌ها را در اختیار مشتریان سراسر کشور قرار می‌دهد.
کاربرد ان در موبایل بسیار مهم میباشد و برای عیب یابی معکوس از این تست استفاده میشود
ولی باید توجه داشت هیچ ولتازی به مدار وصل نباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *